کاشت مو

کاشت مو


کاشت مو روشی است که به صورت جراحی انجام می شود. یکی دیگر از خدمات کلینیک زیبایی سپیدار  بهترین مرکز لیزر ( لیزر مو شرق تهران ) کاشت مو می باشد.

این عمل با برداشت فولیکول ها از ناحیه اهدایی یا بانک مو و پیوند آن ها به ناحیه گیرنده همراه است، منظور از ناحیه اهدایی، قسمت های پشت و کناره های سر است که تراکم موی خوبی دارند.

موهای این نواحی نسبت به ریزش و تغییرات هورمونی مقاوم هستند و منظور از ناحیه اهدایی، ناحیه خالی از مو یا کم مو است.

نکته بسیار مهم در خصوص کاشت مو این است که افرادی که خواهان انجام این روش هستند، باید بانک موی مناسبی داشته باشند تا نتایج ایده آل و طبیعی حاصل شود.

 

برای این عمل ابتدا پزشک فرد را معاینه کرده و پس از بررسی ها و یا آزمایش های اولیه، دلایل ریزش موی ابرو و یا ریزش موهای سر را ارزیابی و بهترین روش مقابله با این مشکل – که معمولا کاشت مو است – را به وی معرفی می کند.

اما پیش از کاشت مو، فرد داوطلب باید اقدامات خاصی را انجام دهد تا بدن و پوست سر را آماده کند. به این ترتیب کاشت مو، بهتر جواب خواهد داد و برای فرد در زمان انجام این عمل و بعد از آن مشکلی پیش نخواهد آمد.

توجه به این نکات تاثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی و حفظ سلامت و رضایت شما خواهد داشت.

از خطرات احتمالی کاشت مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) بی‌حسی پوست سر: 

در روش‌های معمول کاشت مو مثل FUE و SUT به دلیل تراشیدن پوست سر برای برداشتن فولیکول پیوندی، بخشی از عصب‌ها قطع می‌شوند.

این عارضه باعث بی‌حسی موقت می‌شود و تا مدتی کمتر از یک هفته طول می‌کشد. در روش‌های کاشت مو بدون جراحی چنین عارضه‌ای را تجربه نخواهید کرد.

2) باقی ماندن جای زخم:

 با انتخاب شیوه‌های مرسوم کاشت مو، جای تراشیدن سر به‌صورت زخم باقی می‌ماند. البته جای نگرانی نیست و این مسئله تا چند ماه پس از کاشت مو بهبود می‌یابد.

در شیوه‌ای دیگر مانند کاشت مو بدون بانک مو این عارضه کمتر مشاهده می‌شود.

3) درد:

 داشتن درد تا مدتی پس از کاشت مو از رایج‌ترین عوارض به حساب می‌آید. راهکار این مسئله داروهای بی‌حسی حین عمل و مسکن بعد از عمل است.

4) سکسکه: 

به دلیل آسیب وارده به سلول‌های عصبی هم‌زمان با تراشیدن سر، ممکن است فرد بیمار تا چند روز پس از عمل دچار سکسکه شود.

5) رشد موها زیر پوست: 

این عارضه که زیبایی سر را مخدوش می‌کند، به دلیل رشد فولیکول پیوندی زیر پوست اتفاق می‌افتند. در موارد معدودی ممکن است این عارضه به عفونت منجر شود که باید فوراً به اطلاع پزشک برسد.

6) شل شدن پوست سر:

 اگر از شیوه FUE کاشت مو انجام داده‌اید به احتمال زیاد تجربه شل شدن پوست سر را داشته‌اید. این اتفاق تا چندین ماه ادامه دارد و گاهی این سستی ادامه‌دار خواهد بود.

7) کیست: 

ایجاد کیست‌هایی به رنگ بنفش از رایج‌ترین عوارض کاشت مو به شیوه تراشیدن پوست سر هستند. این کیست‌ها درد ندارند و پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند.

8) حساسیت و خارش زیاد:

 این عارضه از نشانه‌های بهبودی پوست سر پس از کاشت مو است. خارش، نشان‌دهنده خون‌رسانی به محل زخم است که تا مدتی کوتاه ادامه‌ دارد.

9) خونریزی: 

در اثر تراشیدن پوست سر قطعاً خونریزی محدودی ایجاد می‌شود که ممکن است در حین عمل قطع شود یا تا زمان کمی ادامه داشته باشد.

زمان خونریزی خیلی زیاد نیست و با گاز استریل این مشکل حل می‌شود. افراد سیگاری بیشتر با این مسئله مواجه می‌شوند.

10) تورم: 

به طور معمول جلوی سر که محل دریافت پیوند مو است تا پنج روز متورم خواهد بود. داروهایی برای این مسئله وجود دارد که پزشک برای شما تجویز می‌کند.

11) عفونت: 

هرچند عفونت از عوارض رایج کاشت مو نیست اما می‌تواند به وجود بیاید و عارضه‌ای دردناک باشد. این مشکل در صورتی که ادامه‌دار نباشد با دارو قابل رفع است در غیر این صورت حتماً باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد.

12) رشد موهای نازک و ریزش مو: 

در مواردی ممکن است موهایی که بعد از پیوند فولیکول رشد می‌کنند نازک باشند. این مشکل ظرف چند ماه باید مرتفع شود.

ریزش مو عارضه‌ای مشابه است که به دلیل جابه‌جایی فولیکول‌ها اتفاق می‌افتد و پس از مدتی که ریزش کامل شد مرتفع می‌شود.

13) هیپوپیگمنتاسیون: 

هیپوپیگمنتاسیون همان کمرنگ شدن پوست سر است که از ماندگارترین عوارض کاشت مو محسوب می‌شود. این عارضه به خصوص در FUE و SUT رایج است.

14) سرگیجه:

 این عارضه ناشی از تراشیدن پوست سر و کاشت مو نیست بلکه به خاطر داروهای بی‌حسی است که برای کاشت مو اجتناب‌ناپذیر است.

15) غیرقابل برگشت بودن:

 اگر به دلیل مشکلات ناشی از پیوند نادرست و ژنتیک افراد بخشی از موهای کاشته شده شروع به ریزش کند؛ ممکن است که این موها غیرطبیعی به نظر برسند و ظاهری ناخوشایند را به‌وجود آورند.

از آنجایی که این روش غیر قابل‌برگشت است، راهی جز کاشت مجدد مو پیش روی بیمار نیست که این موضوع یکی از معایب کاشت مو است.

توصیه های قبل و بعد از کاشت مو

قبل از هر توصیه‌ای به شما، بهترین توصیه پیروی شما از دستورالعمل های پزشک معالجتان در زمینه مراقبت های قبل و بعد از کاشت مو است.

اگر دچار خونریزی شدید و طولانی مدت گشتید، در اسرع وقت پزشک خود را در جریان بگذارید. حداقل تا یک ماه از فعالیت‌های ورزشی و سنگین اجتناب کنید.

همچنین برخی از پزشکان تا ۱۰ روز شما را از انجام رابطه جنسی نیز منع می‌کنند.

 

مراحل دقیق کاشت موی طبیعی

 

مرحله اول: بررسی وضعیت بیمار

  1. در اولین قدم متخصص باید وضعیت موی سر و سلامت شما را بررسی نماید تا مطمئن شود آیا کاندید مناسبی برای کاشت مو هستید یا خیر.
  2. سن فرد بسیار مهم است چون سن تعیین‌کننده میزان موفقیت درمان خواهد بود. معمولاً از ۲۵ سالگی به بعد برای این عمل زمان مناسبی است.
  3. اگر ریزش مو به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، آلوپسی و یا بیماری‌های سخت و … باشد، محدودیت زیادی در کاشت مو ایجاد خواهد کرد.
  4. البته شدت طاسی سر نیز بسیار مهم است چون این مسأله بر روی بانک مو تأثیر می‌گذارد. در واقع شما باید از بانک موی قوی و مناسب برخوردار باشید.
  5. باید به الگوی ریزش مو نیز توجه شود.

مرحله دوم: برداشت گرافت مو

در مرحله دوم از پیوند مو باید به سراغ انتخاب گرافت برویم. اگر یک ذره‌بین برداشته و موی سر را با دقت بررسی کنید، مشاهده خواهید کرد که موی سر به صورت تک شاخه‌ای، دو شاخه‌ای، سه و چهار شاخه‌ای دیده می‌شود.

به هر کدام از دسته‌های یک تا چهار شاخه‌ای مو، گرافت گفته می‌شود. بنابراین هر گرافت بسته به تعداد مویی که دارد، از یک تا چهار پیاز تشکیل شده است.

اکنون متخصص گرافت‌های مناسب را از بانک مو برداشته و با کمک یکی از روش‌ های کاشت مو به محلی که دچار طاسی شده است، پیوند می‌زند.

 انتخاب روش کاشت طبیعی مو نیز برای هر فرد متفاوت بوده و بسته به الگوی ریزش مو، شدت آن، ذخیره بانک مو و … تفاوت خواهد داشت.

 

مرحله سوم: پیوند و پانسمان مو

بعد از اینکه فولیکول مو به قسمت طاس سر پیوند‌ زده شد، باید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قارچی و عفونت، پانسمان یک روزه اعمال گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید