لیزر جای جوش

لیزر جای جوش


لیزر جای جوش نوعی لیزر درمانی است که با هدف به حداقل رساندن لکه‌های باقی‌مانده از جوش‌های قدیمی انجام می‌شود.

مرکز زیبایی سپیدار بهترین مرکز لیزر ( لیزر مو شرق تهران) می باشد که با بهترین دستگاه ها آماده خدمات رسانی به متقاضیان لیزر و سایر روش های جوانسازی می باشد.

لیزر جای جوش با متمرکز کردن نور روی لایه‌های رویی پوست، جای جوش‌ها و بافت اسکار را از بین می‌برد و در عین حال، رشد سلول‌های جدید و سالم پوست را تحریک می‌کند تا جایگزین بافت اسکار شوند و به کلاژن سازی پوست کمک می­کند.

هرچند لیزر جای جوش نمی‌تواند ۱۰۰ درصد لکه‌های باقی‌مانده را از بین ببرد، اما آن‌ها را به حداقل می‌رساند و حتی در بعضی از موارد، درد ناشی از آن‌ها را هم کاهش می‌دهد. با این حال، کسانی که جوش فعال، پوست تیره یا پوست چروکیده دارند، کاندیدای مناسبی برای لیزر جای جوش نیستند.

 

 لیز CO2 فرکشنال یا فرکسل یکی از موثرترین روشهای درمان جای جوش یا اسکار آکنه است. علاوه بر درمان جای جوش، جوانسازی و درمان چین و چروک پوست صورت، درمان اسکار سوختگی و بخیه، بهبود منافذ باز پوست، لیفت و سفتی پوست و … از اقداماتی است که با لیزر فرکسل امکان پذیر است.

انواع مختلف لیزر جای جوش

برخی از انواع متداول لیزرهای مورد استفاده در جای زخم آکنه عبارتند از: لیزرهای اربیم YAG ، لیزرهای دی اکسید کربن (CO2) و لیزرهای pulsed-dye. هر یک از این دستگاه ­ها به روش خاصی کار می­کنند تا جای زخم مورد نظر را هدف­گیری کنید. مهمترین این لیزرهای در ادامه توضیح داده می­شوند:

  • لیزر ابلیتیو (جوان سازی پوست): این لیزر در جوان سازی پوست در محل آکنه  با استفاده از تکنولوژی اربیم یا دی اکسید کربن برای لایه برداری سطحی پوست کاربرد دارد. این نوع درمان با لیزر با هدف از بین بردن تمام لایه بالایی و سطحی پوست، در منطقه­ ای که اسکار وجود دارد، استفاده می­شود بین ۳ تا ۱۰ روز زمان لازم است تا قرمزی ناشی از این لیزر شروع به فروکش کند.
  • لیزرهای جوان سازی غیر ابلیتیوی: در این نوع درمان، برای زخم­ های آکنه از لیزر مادون قرمز استفاده می­شود. گرما مهمترین عامل در این لیزر برای تحریک تولید کلاژن و تشویق رشد سلول جدید و جایگزینی بافت جدید با بافت آسیب دیده است.
  • لیزرهای فراکشنال یا فراکسل (Fraxel): با هدف تحریک بافت­ های زیرین زخم و برای از بین بردن سلول­ های مرده که زیر لایه بالایی پوست جمع شده­ اند، از این لیزر استفاده می­شود. اسکارهای عمیق پوستی ناشی از آکنه و همچنین اسکارهای ناشی از سوختگی­ های عمیق به خوبی به این نوع لیزر پاسخ می دهند.

 

لیزر جای جوش

بهترین زمان برای انجام لیزر جای جوش

آکنه ­ها و جوش ­ها به دلایل مختلفی مانند نوع تغذیه، بلوغ، مصرف داروهای خاص، نوسانات هورمونی و یا اختلالات کبدی به وجود می­آیند. بنابراین بهترین زمان برای انجام لیزر اسکارهای آکنه، زمانی است که علل بروز آکنه بررسی شود و این علل رفع شود.

مادامی که آکنه­ های فعال بر روی پوست دارید، انجام لیزر جای جوش نتیجه مطلوبی به همراه ندارد. بنابراین اگر در سن بلوغ هستید و یا دارای اختلالات هورمونی هستید برای لیزر جای آکنه و جوش کمی صبر کنید. 

نکات لازم پیش از لیزر جای جوش

ممکن است پیش از اقدام به درمان نیاز به رعایت برخی موارد خاص باشد تا واجد شرایط برای لیزر زخم­ های­ آکنه باشید. آماده ­سازی برای این درمان اغلب شامل موارد زیر است:

  • هیچ مکمل آسپرین یا رقیق کننده خون را ۲ هفته قبل از عمل لیزر نباید مصرف کنید.
  • حداقل ۲ هفته قبل از درمان سیگار نکشید.
  • هیچ محصول مراقبت از پوست که حاوی رتینول است را ۲ هفته قبل از درمان مصرف نکنید.

به صورت موردی و با توجه به تشخیص پزشک متخصص پوست و مو معالج، ممکن است لازم باشد قبل از درمان با لیزر، داروهای درمان آکنه را متوقف کنید. اگر مستعد ابتلا به زخم­های سرد هستید، ممکن است یک داروی پیشگیرانه و آنتی بیوتیک تجویز شود.

نکات مهم برای مراقبت بعد از لیزر جای جوش

پس از لیزر جای جوش مهم است که انتظارات واقع­بینانه ­ای داشته باشیم. درمان با لیزر زخم ­های آکنه را کاملاً از بین نمی­برد. در بهترین حالت، اسکارها بسیار کمرنگ خواهد شد. مراقبت بعد از لیزر جای جوش بسیار مهم است.

بعد از درمان با لیزر، باید در هفته­ها و ماه­های بعدی در مورد مراقبت از پوست خود بسیار هوشیار باشید. پوست شما در معرض آسیب در برابر آفتاب قرار خواهد گرفت، بنابراین استفاده از ضد آفتاب قبل از ترک خانه بسیار ضروری است.

همچنین باید ۶ تا ۸ هفته پس از درمان، از برنزه کردن یا فعالیت ­های دیگری که منجر به قرار گرفتن در معرض شدید آفتاب می­شود خودداری کرد.

ممکن است پزشک یک تونر یا مرطوب­ کننده مخصوص را تجویز کند. استفاده از این داروهای جانبی موجب می­شود تا بهترین نتایج، از لیزر حاصل شود.

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت باید ناحیه تحت درمان را تمیز نگه دارید. ممکن است پوست شما به مدت چند روز یا حتی چند هفته دچار قرمزی باشد. همچنین استفاده از کرم­های آرایشی تا یک هفته بعد از درمان توصیه نمی­شود.

نتایج درمان لیزر جای جوش شما فوراً قابل مشاهده نخواهد بود. در طی ۷ تا ۱۰ روز ، متوجه می­شوید که درمان تا حدود زیادی کارساز بوده است. نتایج این درمان دائمی است.

 

لیزر چگونه جای جوش را برطرف می کند؟

۱- لیزر جای جوش، روشی است که بدون هرگونه خون ریزی، به درمان جای جوش می پردازد، بنابراین افرادی که ترس از خون دارند، می توانند از این روش استفاده نمایند.

۲- لیزر، با گرم کردن هموگلوبین موجود در مویرگ های خونی، جای زخم و رنگدانه را از روی پوست پاک می کند.

۳- گرم شدن عروقی خونی، سبب کمبود اکسیژن و مواد مغذی در لایه های فوقانی پوست می گردد، در نتیجه این لایه ها فرو می ریزند و با پوستی جدید و سالم جایگزین می شوند.

۴- اثر بخشی لیزر کاملاً با رنگ پوست متناسب است. هرچه پوست تیره تر باشد، اثر لیزر کمتر می گردد.

۵- اثر بخشی لیزر، همچنین به طور مستقیم با حساسیت پوست متناسب است. هرچه حساسیت پوست بیشتر باشد، موفقیت این درمان کمتر خواهد بود.

۶- درمان با لیزر، نمی تواند به طور کامل جای زخم و رنگدانه های آکنه را از بین ببرد اما تا حد خوبی اثرگذار است. برای از بین بردن هرچه بهتر زخم ها و رنگدانه ها، به چند جلسه درمان نیاز است. لیزر درمانی برای بیمارانی که از پوست خود به خوبی مراقبت می کنند، نتایج بهتری دارد. 

توجه: برای درمان جوش های هورمونی نیز می توان از لیزر استفاده کرد.

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید